مشاور

​بي‌اشتهايي و پرخوري عصبي

دو نمونه از اختلالات شایع دوران نوجوانی بی اشتهایی و پرخوری عصبی می باشد. 
 
اختلالات عصبی در نوجوانان
 
بي‌اشتهايي عصبي

يك اختلال غذا خوردن است كه در نوجوانان شيوع زیادی دارد. در اين بيماري فرد براي كم كردن وزن به طور عمدي غذا نمیخورد يا در صورت خوردن غذا با روش‌هاي نادرست، مانند استفراغ عمدي يا خوردن مسهل، آن را دفع مي‌‌كند. اين اختلال با وسواس براي لاغرتر شدن و توهم چاق بودن همراه است. بيشتر از 75 درصد افراد مبتلا به بي‌‌اشتهايي عصبي براي سرعت دادن به كاهش وزن، بيش از حد ورزش مي‌‌كنند.
در اين افراد بيشتر وعده‌هاي اصلي غذا، به مقدار كمي غذاهاي كم چرب و كم كالري و آشاميدني‌هاي كم كالري محدود مي‌‌شود. اغلب مبتلايان به بي‌‌اشتهايي عصبي، صبحانه نمي‌‌خورند. اين افراد حدود 85% وزن طبيعي خود را دارند.
از عوارض اين بيماري مي‌‌توان به موارد زير اشاره كرد: كاهش وزن شديد، تحليل عضلات، قطع عادت ماهيانه، يبوست فشارهاي عصبي، بي‌نظمي ضربان قلب، عدم تحمل سرما و در موارد بسيار شديد مرگ.

 
پرخوري عصبي

اختلال ديگري از انواع اختلالات غذا خوردن است. خصوصيت اصلي پرخوري عصبي، جلسات پرخوري و عمدتاً مصرف غذاهاي پر كالري است كه راحت و با سرعت زياد بلعيده مي‌‌شود. پس از آن رفتارهاي جبراني مانند استفراغ عمدي يا دفع بوسيله مسهل و مدر به دليل احساس گناه از پرخوري و بيزاري از خود و نيز براي پيشگيري از افزايش وزن انجام مي‌‌شود.
اغلب شروع پر خوري عصبي به دنبال دوره‌اي از رژيم‌هاي غلط كاهش وزن است. عوامل اجتماعي فرهنگي مانند رژيم‌هاي كاهش وزن مكرر همراه با فشار براي لاغر شدن در ايجاد اين بيماري مؤثر مي‌‌باشند. اين افراد معمولاً وزن طبيعي دارند.
از عوارض اين بيماري مي‌‌توان به موارد زير اشاره كرد: خستگي، ضعف، كاهش تمركز حواس، عدم تعادل مايعات و الكتروليت‌هاي بدن، بيماري دندان به دليل تماس زياد دندان‌ها با اسيد معده، اختلالات قاعدگي، یبوست، پاره شدن عروق چشم به دليل فشارهاي ناشي از استفراغ‌هاي مكرر.


در صورتیکه فرزندتان نشانه های  اختلالات بالارا دارد برای درمان به روانپزشک یا روانشناس مراجعه کنید.
نظرات (0) کلیک ها: 2964
همه ی ما تلاش می کنیم تا در زندگی موفق باشیم اما گاهی نمی دانیم چه کار کنیم تا موفق شویم.
در این متن 5 راز مهم را به شما می گویم که آدم های موفق دنیا آن ها را رعایت کرده اند. شما هم تمرین کنید ، بیاموزید و به کاربرید تا موفق شوید.

 
5 راز مهم موفقیت در زندگی اینفوگرافیک

راز اول


از كارهایی كه ناچاری انجام دهی لذت ببـــر.
نق زدن تنها تو را خسته تر می كند و نمی گذارد كار را درست انجام دهی.
اما اگر با موفقیت مانند یك دوست رفتار كنی.
مثل سگ همه جا به دنبالت خــــــواهد بود.

 

راز دوم


سعی كن كارهایت را از صمیم قلب انجام دهی.
نه به صرف این كه ناچاری انجام دهی.
باید به كارت ایمان داشته باشی.
یك جریان آب ضعیف ، تنها نیمی از باغچه را آبیاری می كند.

 
راز سوم


همه چیز را همانطور كه هست بپذیر.
خواستن تنها، چیزی را تغییر نمی دهد.
خواستن، باد را از وزیدن باز نمی دارد و برف را به آب نبات تبدیل نمی كند.
اگر می خواهی چیزها را بهتر از خودشان تبدیل كنی، با آنها همان گونه كه هستند مواجه شو.

 

راز چهارم


تمرین كن تا از درون شاد باشی.
اجازه نده دیگران برای شاد كردن تو تصمیم بگیرند.
خودت رئیس كارخانة شادی سازی باش.

 

راز پنجم


ذهنت را همانند ابر سفیدی كه در آسمان است، آزاد كن.
تلاش كن، اما نتایج كار را واگذار تا با هم كار بیایند
برای ابر چه فرقی می كند باد از كدام سو بوزد.
چرا وقتت را برای چیزی كه در كنترل تو نیست، تلف می كنی؟
نظرات (0) کلیک ها: 3172



1 - تمرکز و دقت هنگام تدریس معلم و مطالعه‌ی دقیق جزوه کمک شایانی در یادگیری و پیشرفت در این درس می‌کند. توصیه می‌شود ابتدا از جزوه یا درس‌نامه‌ای که مطالب را روان‌تر و واضح‌تر از کتاب درسی توضیح داده است استفاده کنید.
2 - می‌توانید به متن کتاب درسی مراجعه کرده و مطالب را با جزئیات بیش‌تری بررسی کرده و تمرین‌های کتاب درسی را حل کنید. در بررسی و مطالعه‌ی کتاب درسی باید نکات مهم در حاشیه‌ی کتاب یادداشت شوند؛ زیرا مباحث درس فیزیک حاوی نکات بسیار زیاد و مهمی است.
3 -  از حل تمرین در این درس خصوصاً تمرین‌های آخر هر فصل غافل نشوید. مهم‌ترین عاملی که باعث تسلط شما در فیزیک می‌شود تمرین فراوان است.
4 - در حل بعضی از سؤالات فیزیک می‌توان از دو یا سه راه‌حل استفاده کرد؛ بنابراین استفاده از راه‌حل‌های مختلف هنگام حل تمرین، توان شما را در پاسخ‌دهی به سؤالات چند برابر خواهد کرد.
5 - پس از حل تمرین‌های زیاد در جهت تسلط بیش‌تر و تست‌زنی استفاده از یک کتاب مکمل آموزشی الزامی است. بهتر است کتاب مناسب خود را راهنمایی معلم یا مشاور خود انتخاب کنید .
6 -  برای تسلط بیش‌تر در این درس می‌توانید مطالب یادگرفته‌شده را برای سایر دوستان یا دانش‌آموزان مدرسه تدریس کنید و توضیح دهید.


نظرات (0) کلیک ها: 4141

اگه هنوز برای نشستن پای درس مشکل دارید و نمی تونید به حد قابل قبولی برای درس خوندن وقت بذارید، به عنوان یه راهکار عملیاتی، پیشنهاد میکنم، با یه برنامه سبک اما مداوم و منظم شروع کنید. این کار دقیقا حکم گرم کردن ذهن قبل از شروع برنامه سنگین درسی رو داره. برنامه تون باید جوری باشه که در اون به هیچ وجه احساس فشار نکنید. حتی شده روزی یک ساعت خوندن روزنامه وار متن درس های عمومی یا ورق ورق زدن جزوه درسهای اختصاصی.

 

- باید این برنامه منظم رو ادامه بدید و بعد از مدتی آروم آروم به حجم و عمق مطالعه اضافه کنید. تاکید میکنم که این روند باید "آهسته" و "مداوم" صورت بگیره. منظورم اینه که هرچند برای شروع، برنامه سبکی دارید اما همین برنامه سبک  رو باید بطور مداوم و روزانه پیش ببرید.

 

-در هر مرحله، اول سعی کنید به شرایط اون مرحله عادت کنید و بعد برای اضافه کردن به حجم مطالعه تون برنامه بریزید.

 

-اگر بتونید این روند رو درست مدیریت کنید، بعد از مدت کوتاهی میتونید به حد قابل قبولی از زمان و عمق مطالعه دست پیدا کنید.

نظرات (0) کلیک ها: 4231

 افراد موفق دنیا

نظرات (0) کلیک ها: 5464

حدیث روز

امام رضا (سلام الله علیه) : ما زارَني أحَدٌ مِن أولِيائي عارِفاً بِحَقّي إلّا شُفِّعتُ فيهِ يَومَ القِيامَةِ. هيچ يك از دوستانم مرا با شناختِ حقّم زيارت نمى كند مگر اين كه در روز قيامت شفاعتم از او پذيرفته مى شود. وسائل الشيعة - ج 10 - ص 434. میزان الحکمة : ج5- ص125- ح8175