​بي‌اشتهايي و پرخوري عصبي

دو نمونه از اختلالات شایع دوران نوجوانی بی اشتهایی و پرخوری عصبی می باشد. 
 
اختلالات عصبی در نوجوانان
 
بي‌اشتهايي عصبي

يك اختلال غذا خوردن است كه در نوجوانان شيوع زیادی دارد. در اين بيماري فرد براي كم كردن وزن به طور عمدي غذا نمیخورد يا در صورت خوردن غذا با روش‌هاي نادرست، مانند استفراغ عمدي يا خوردن مسهل، آن را دفع مي‌‌كند. اين اختلال با وسواس براي لاغرتر شدن و توهم چاق بودن همراه است. بيشتر از 75 درصد افراد مبتلا به بي‌‌اشتهايي عصبي براي سرعت دادن به كاهش وزن، بيش از حد ورزش مي‌‌كنند.
در اين افراد بيشتر وعده‌هاي اصلي غذا، به مقدار كمي غذاهاي كم چرب و كم كالري و آشاميدني‌هاي كم كالري محدود مي‌‌شود. اغلب مبتلايان به بي‌‌اشتهايي عصبي، صبحانه نمي‌‌خورند. اين افراد حدود 85% وزن طبيعي خود را دارند.
از عوارض اين بيماري مي‌‌توان به موارد زير اشاره كرد: كاهش وزن شديد، تحليل عضلات، قطع عادت ماهيانه، يبوست فشارهاي عصبي، بي‌نظمي ضربان قلب، عدم تحمل سرما و در موارد بسيار شديد مرگ.

 
پرخوري عصبي

اختلال ديگري از انواع اختلالات غذا خوردن است. خصوصيت اصلي پرخوري عصبي، جلسات پرخوري و عمدتاً مصرف غذاهاي پر كالري است كه راحت و با سرعت زياد بلعيده مي‌‌شود. پس از آن رفتارهاي جبراني مانند استفراغ عمدي يا دفع بوسيله مسهل و مدر به دليل احساس گناه از پرخوري و بيزاري از خود و نيز براي پيشگيري از افزايش وزن انجام مي‌‌شود.
اغلب شروع پر خوري عصبي به دنبال دوره‌اي از رژيم‌هاي غلط كاهش وزن است. عوامل اجتماعي فرهنگي مانند رژيم‌هاي كاهش وزن مكرر همراه با فشار براي لاغر شدن در ايجاد اين بيماري مؤثر مي‌‌باشند. اين افراد معمولاً وزن طبيعي دارند.
از عوارض اين بيماري مي‌‌توان به موارد زير اشاره كرد: خستگي، ضعف، كاهش تمركز حواس، عدم تعادل مايعات و الكتروليت‌هاي بدن، بيماري دندان به دليل تماس زياد دندان‌ها با اسيد معده، اختلالات قاعدگي، یبوست، پاره شدن عروق چشم به دليل فشارهاي ناشي از استفراغ‌هاي مكرر.


در صورتیکه فرزندتان نشانه های  اختلالات بالارا دارد برای درمان به روانپزشک یا روانشناس مراجعه کنید.
نظرات (0) کلیک ها: 3682
همه ی ما تلاش می کنیم تا در زندگی موفق باشیم اما گاهی نمی دانیم چه کار کنیم تا موفق شویم.
در این متن 5 راز مهم را به شما می گویم که آدم های موفق دنیا آن ها را رعایت کرده اند. شما هم تمرین کنید ، بیاموزید و به کاربرید تا موفق شوید.

 
5 راز مهم موفقیت در زندگی اینفوگرافیک

راز اول


از كارهایی كه ناچاری انجام دهی لذت ببـــر.
نق زدن تنها تو را خسته تر می كند و نمی گذارد كار را درست انجام دهی.
اما اگر با موفقیت مانند یك دوست رفتار كنی.
مثل سگ همه جا به دنبالت خــــــواهد بود.

 

راز دوم


سعی كن كارهایت را از صمیم قلب انجام دهی.
نه به صرف این كه ناچاری انجام دهی.
باید به كارت ایمان داشته باشی.
یك جریان آب ضعیف ، تنها نیمی از باغچه را آبیاری می كند.

 
راز سوم


همه چیز را همانطور كه هست بپذیر.
خواستن تنها، چیزی را تغییر نمی دهد.
خواستن، باد را از وزیدن باز نمی دارد و برف را به آب نبات تبدیل نمی كند.
اگر می خواهی چیزها را بهتر از خودشان تبدیل كنی، با آنها همان گونه كه هستند مواجه شو.

 

راز چهارم


تمرین كن تا از درون شاد باشی.
اجازه نده دیگران برای شاد كردن تو تصمیم بگیرند.
خودت رئیس كارخانة شادی سازی باش.

 

راز پنجم


ذهنت را همانند ابر سفیدی كه در آسمان است، آزاد كن.
تلاش كن، اما نتایج كار را واگذار تا با هم كار بیایند
برای ابر چه فرقی می كند باد از كدام سو بوزد.
چرا وقتت را برای چیزی كه در كنترل تو نیست، تلف می كنی؟
نظرات (0) کلیک ها: 3873

اگه هنوز برای نشستن پای درس مشکل دارید و نمی تونید به حد قابل قبولی برای درس خوندن وقت بذارید، به عنوان یه راهکار عملیاتی، پیشنهاد میکنم، با یه برنامه سبک اما مداوم و منظم شروع کنید. این کار دقیقا حکم گرم کردن ذهن قبل از شروع برنامه سنگین درسی رو داره. برنامه تون باید جوری باشه که در اون به هیچ وجه احساس فشار نکنید. حتی شده روزی یک ساعت خوندن روزنامه وار متن درس های عمومی یا ورق ورق زدن جزوه درسهای اختصاصی.

 

- باید این برنامه منظم رو ادامه بدید و بعد از مدتی آروم آروم به حجم و عمق مطالعه اضافه کنید. تاکید میکنم که این روند باید "آهسته" و "مداوم" صورت بگیره. منظورم اینه که هرچند برای شروع، برنامه سبکی دارید اما همین برنامه سبک  رو باید بطور مداوم و روزانه پیش ببرید.

 

-در هر مرحله، اول سعی کنید به شرایط اون مرحله عادت کنید و بعد برای اضافه کردن به حجم مطالعه تون برنامه بریزید.

 

-اگر بتونید این روند رو درست مدیریت کنید، بعد از مدت کوتاهی میتونید به حد قابل قبولی از زمان و عمق مطالعه دست پیدا کنید.

نظرات (0) کلیک ها: 4852



1 - تمرکز و دقت هنگام تدریس معلم و مطالعه‌ی دقیق جزوه کمک شایانی در یادگیری و پیشرفت در این درس می‌کند. توصیه می‌شود ابتدا از جزوه یا درس‌نامه‌ای که مطالب را روان‌تر و واضح‌تر از کتاب درسی توضیح داده است استفاده کنید.
2 - می‌توانید به متن کتاب درسی مراجعه کرده و مطالب را با جزئیات بیش‌تری بررسی کرده و تمرین‌های کتاب درسی را حل کنید. در بررسی و مطالعه‌ی کتاب درسی باید نکات مهم در حاشیه‌ی کتاب یادداشت شوند؛ زیرا مباحث درس فیزیک حاوی نکات بسیار زیاد و مهمی است.
3 -  از حل تمرین در این درس خصوصاً تمرین‌های آخر هر فصل غافل نشوید. مهم‌ترین عاملی که باعث تسلط شما در فیزیک می‌شود تمرین فراوان است.
4 - در حل بعضی از سؤالات فیزیک می‌توان از دو یا سه راه‌حل استفاده کرد؛ بنابراین استفاده از راه‌حل‌های مختلف هنگام حل تمرین، توان شما را در پاسخ‌دهی به سؤالات چند برابر خواهد کرد.
5 - پس از حل تمرین‌های زیاد در جهت تسلط بیش‌تر و تست‌زنی استفاده از یک کتاب مکمل آموزشی الزامی است. بهتر است کتاب مناسب خود را راهنمایی معلم یا مشاور خود انتخاب کنید .
6 -  برای تسلط بیش‌تر در این درس می‌توانید مطالب یادگرفته‌شده را برای سایر دوستان یا دانش‌آموزان مدرسه تدریس کنید و توضیح دهید.


نظرات (0) کلیک ها: 4763

 افراد موفق دنیا

نظرات (0) کلیک ها: 6098

 

سلام به بچه های گلی که انگار همین دیروز شروع مدرسه را جشن گرفته اند. انگار هنوز از اول مهر چیزی نگذشته و هنوز آن صبحگاه باشکوه، در ذهن ها موج می زند. 

 

"دختران گلم اگر با برنامه ریزی به پیش روید هیچ گاه دچار شکست نمی شوید."

الان که به شب های امتحان نزدیک شده اید معنی آن جمله ها را بهتر می فهمید. جمله هایی که شاید در آن روزها خیلی زود بود اما دیدید که چه زود دیر شد.

می خواهم توی این شب های مهم چند نکته ای با هم صحبت و یا به قولی درد دل کنیم.

دختران گلم شب های امتحان، موقع  انتقام گرفتن از خودتان نیست.

یکی از مسائلی که باعث عدم موفقیت شما در شبهای امتحان می شود کم خوابی و یا اصلا نخوابیدن است.

دوستان خوبم! توجه داشته باشید این مسأله فقط باعث می شود قوای جسمانی شما تحلیل رفته و نتیجه ی خوبی دربرندارد. و به قولی بیدار ماندن چشم ها اتفاق افتاده در صورتی که ذهن خسته ی شما خوابیده است.

مورد دیگر نخوردن تغذیه مناسب است که شما را دچار سوء هاضمه کرده و باعث سردرد و معده دردهای شدید می شوید و این مسأله را به امتحان ربط می دهید که شاید اضطراب دارید.

خوردن مغزها، مایعات به اندازه کافی، سبزیجات تازه، دم نوش های گیاهی مفید به جای خوردن قهوه و نوشابه های انرژی زا را به شما توصیه می کنم.

و مورد بسیار مهم دیگر در شب های امتحان، دور کردن استرس های بی مورد است . زیرا شما با این کار خودتان را اذیت می کنید و مرتبا احساس می کنید هیچ چیزی بلد نیستید. در حالیکه اگر خوب یادداشت برداری کرده و خوب مطالعه داشته باشید حتما نتیجه ی این ایام به شیرین ترین اوقات زندگی شما تبدیل می شود.

 و در نهایت دقت داشته باشید :

موفقیت با برنامه ریزی صحیح انجام می شود.

 

افسانه دابوتی - معاون متوسطه دوم دبیرستان دخترانه غیردولتی مبین پردیس

 

 

نظرات (0) کلیک ها: 6856
مجله اینترنتی آی تی پورت | itport

بنجامین فرانکلین در حدود ۳۰۰ سال پیش تغییر مثبتی در عادات روزانهٔ خود ایجاد کرد. فرانکلین جوان که به دنبال بهبود عملکرد خود بود، لیستی شامل ۱۲ فضیلت و خوبی را تهیه کرد و جلوی هر کدام از آن‌ها توضیح مختصری نوشت. از دیدگاه فرانکلین این موارد ویژگی‌های شخصیتی مهمی بودند که خودش فاقد آن‌ها بود. او به خوبی می‌دانست که با پرورش این عادات تغییر مثبتی در زندگی‌اش ایجاد خواهد شد.
فرانکلین از ابتدای لیست شروع کرد و برای پروش هر فضیلت در وجودش یک هفته زمان گذاشت. هر روز صبح به این موضوع می‌اندیشید که چگونه در طول روز به پرورش و تقویت عادت جدید بپردازد. در طول روز فرانکلین برای فراموش نکردن عادت جدیدش مرتباً به یادداشت‌هایش نگاه می‌کرد و در پایان هر روز حساب می‌کرد که چند بار به عادت ناپسند قبلی‌اش بازگشته است.
فرانکلین که از عیوب رفتاری گذشته‌اش شگفت زده شده و در تلاش برای رفع آن‌ها بود این چرخهٔ ۱۲ هفته‌ای را در چهار دوره و در طی یک سال اجرا کرد. او در زندگینامه‌اش دربارهٔ نتایج این ممارست صحبت کرده و نوشته است: «هر چند رسیدن به کمال غیرممکن است اما من با کمک این تمرین‌ها به پیشرفت‌های بزرگی در زندگیم دست یافتم». روانشاسان عصر حاضر در روش تغییر عادت ۳۰۰ سال پیش فرانکلین وجود سه عنصر کلیدی را تأیید کردند که عبارت‌اند از:

بنجامین فرانکلین: «هر چند رسیدن به کمال غیرممکن است اما من با کمک این تمرین‌ها به پیشرفت‌های بزرگی در زندگیم دست یافتم».

۱- او به شروع اجرای رفتار جدید در زندگی‌اش تعهد کامل داشت.
۲- فرانکلین در یک زمان تنها به پروش یک عادت جدید می‌پرداخت.
۳- او اجرای رفتار جدید را مرتباً به خودش یادآوری می‌کرد.

مجله اینترنتی آی تی پورت | itport

روشی برای مدیریت زمان به تقلید از بنجامین فرانکلین

در این بخش به ۱۲ عادت جدید برای مدیریت بهتر زمان اشاره شده است. شما هم به مانند بنجامین فرانکلین برای تمرین هر عادت جدید یک هفته زمان بگذارید و شیوهٔ زندگیتان را تغییر دهید:


– عادت اول: سعی کنید با خودتان رو راست باشید: در مورد خواسته‌هایتان و چرایی انجام کار‌ها با خودتان صادق باشید.
– عادت دوم: روابط سالم ایجاد کنید: همواره تلاش کنید که روابط شما با دیگران بر مبنای اعتماد متقابل پایه‌ریزی شود و ادامه یابد.
– عادت سوم: حداکثر انرژی را برای زندگی کردن ایجاد و حفظ کنید: برای رسیدن به این هدف کافی است که حداقل ۳ بار در هفته ورزش‌های هوازی مانند ایروبیک انجام دهید، ناهار سبک میل کنید و خواب کافی داشته باشید.
– عادت چهارم: به آهنگ زندگیتان گوش دهید و بر مبنای آن برنامه‌ریزی روزانه داشته باشید: به نوسانات منظم سطح انرژی روحی و جسمیتان در طول روز توجه کامل داشته باشید و بر مبنای آن یک برنامه‌ریزی درست برای انجام فعالیت‌هایتان داشته باشید.
– عادت پنجم: روزانه اولویت‌های کاری کمی داشته باشید ولی حتماً آن‌ها را انجام دهید: در طول روز حداکثر دو کار با اهمیت بالا را انتخاب کرده و برای انجام آن‌ها برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشید.
– عادت ششم: حجم کارهایی را که با اولویت‌های شما همخوانی ندارند، کاهش دهید: یاد بگیرید که به دیگران نه بگویید و این کار را بار‌ها انجام دهید.
– عادت هفتم: روزانه برای انجام یک کار خاص زمان بگذارید: برنامه روزانه‌تان را طوری تنظیم کنید که برای انجام یک فعالیت به خصوص و از پیش تعیین شده زمان مناسب در اختیار داشته باشید.
– عادت هشتم: همیشه راه‌هایی را برای بهتر و سریع‌تر انجام دادن کار‌ها جستجو کنید: همیشه به کارهایی که بار‌ها و بار‌ها انجام می‌دهید دقت کنید و به دنبال راه‌هایی برای بهبود شیوهٔ انجام آن‌ها باشید.
– عادت نهم: فرآیندهای پیوسته داشته باشید: این فرآیندهای پیوسته بدون دخالت و توجه ما روند کاریشان را طی خواهند کرد و برای مراقبت و پایش زمانی از ما نخواهند گرفت.
– عادت دهم: مشکلات پیش رو را ببینید و فوراً آن‌ها را حل کنید: روزانه زمانی را به اندیشیدن در مورد آینده و مسیر پیش رو اختصاص دهید و مشکلات و ریسک‌ها را زود‌تر از همیشه پیش‌بینی کنید.
– عادت یازدهم: اهداف کاریتان را به واحد‌های کوچک‌تر تقسیم کنید و در هر زمان تنها روی یکی از آن‌ها تمرکز کنید: زمان خود را صرف انجام فعالیت پیش رویتان کنید و از خیال‌پردازی بیش از اندازه در مورد هدف بزرگ‌ترتان اجتناب کنید.
– عادت دوازدهم: انجام کارهای با ارزش را ادامه دهید و انجام کارهای بی‌اهمیت را فوراً متوقف کنید: اگر به نظر شما کاری با ارزش است، انجام آن را متوقف نکنید مگر اینکه دلیل موجه و قانع کننده‌ای برای قطع آن کار داشته باشید.

منبع:   forbes.com   ترجمه توسط: systemgroup

نظرات (0) کلیک ها: 9078

حدیث روز

امام مهدی (سلام الله علیه) : أكثِرُوا الدُّعاءَ بِتَعجيلِ الفَرَجِ فَإِنَّ ذلِكَ فَرَجُكُم. براى تعجيل در فرج بسيار دعا كنيد، كه مايه گشايش در كار شما است. كمال الدّين - ص 485